Sojusz policji i sektora bankowego przeciwko oszustwom finansowym

Sojusz policji i sektora bankowego przeciwko oszustwom finansowym

Urzędnicy reprezentujący branżę bankową oraz funkcjonariusze policji ze świętokrzyskiego intensywnie walczą z nielegalnym wyciąganiem gotówki, co niestety stanowi często spotykany rodzaj kradzieży.

Należy podkreślić, że to właśnie dzięki czujności personelu bankowego wielokrotnie udawało się odpowiednio szybko zareagować i uchronić klientów przed utratą całego dobytku. W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach odbyły się warsztaty edukacyjne dla pracowników banków i stróżów prawa. Uczestnicy zdobywali wiedzę na temat przeciwdziałania próbom oszustwa finansowego.

W sesji szkoleniowej uczestniczyła Aneta Jaworska-Bodo, dyrektor drugiego oddziału Banku BKO BP w Kielcach, która była świadkiem wielu prób oszustw. Jak relacjonuje:

– „Pojawiła się osoba pragnąca uzyskać kredyt. Nie interesowały jej szczegóły umowy kredytowej ani wysokość spłaty. Chciała tylko największą możliwą kwotę. Na głośniku swego telefonu prowadziła rozmowę z kimś innym. Wyraźnie było widać jej stres, ręce drżały jej. Na początku zaprzeczała na pytania kontrolne. Tłumaczyliśmy, że to może być próba wyłudzenia środków. Na szczęście ostatecznie zrezygnowała z ubiegania się o ten kredyt.”

Problematyka nadal jest aktualna, mimo prowadzonych szeroko zakrojonych działań prewencyjnych – akcentuje Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach, Jarosław Kaleta, dodając – to skala dość zatrważająca, bo przez 9 miesięcy tego roku, oszuści wyłudzili prawie 2 miliony 300 tysięcy złotych. I to tylko na terenie naszego województwa.

Oszuści stosują różnorodne techniki. Jak wyjaśnia Komendant, ostatnio pojawił się nowy sposób oszustwa tzw. „na bankowca”. Oszuści podając się za pracowników banków telefonują do swoich potencjalnych ofiar i zachęcają do przelania oszczędności w „bezpieczne miejsce”. W odróżnieniu od metody „na wnuczka”, tutaj wiek ofiary nie ma znaczenia.

Należy zachować czujność i zwracać uwagę na podejrzane połączenia oraz wiadomości nie tylko do nas ale również do naszych bliskich. Właściwe zachowanie w odpowiednim czasie może zapobiec bolesnym stratom.