Otwarcie obwodnicy Opatowa coraz bliżej – nowy odcinek już wkrótce!

W nadchodzący wtorek, 16 września, kierowcy podróżujący drogą krajową nr 9 napotkają nową organizację ruchu, co jest wynikiem postępujących prac nad budową obwodnicy Opatowa. Nowy odcinek trasy, niemal dwukilometrowy, zostanie otwarty, prowadząc od skrzyżowania z drogą krajową nr 74 do połączenia z drogą wojewódzką nr 757 w kierunku Iwanisk.
Zmiany w organizacji ruchu
Od wtorku kierowcy będą mieli do dyspozycji nowo powstały odcinek drogi krajowej nr 9, jednakże ruch będzie się odbywał tylko jednym pasem w obu kierunkach. Ograniczenie to wynika z konieczności dokończenia prac wykończeniowych na poboczach. W ramach tej inwestycji powstała także imponująca estakada o długości 297 metrów i wysokości 17 metrów, która stanie się częścią nowej trasy. Zmiany te są kluczowe dla ukończenia robót w obrębie węzła Opatów, zwłaszcza w kontekście połączenia z trasą S74.
Prace na węzłach i wiaduktach
Kontynuowane są prace na węźle drogowym, który łączy nowy fragment trasy z istniejącą częścią drogi krajowej nr 9 oraz północnym łącznikiem obwodnicy. Tymczasowy ruch wahadłowy zostanie wprowadzony na rondzie w Jałowęsach, co pozwoli na płynne kontynuowanie robót. Udostępnione są już cztery wiadukty nad obwodnicą, w tym wiadukt węzłowy i inne, które łączą różne trasy.
Koszty i postęp budowy
Realizacja obwodnicy Opatowa wraz z północnym łącznikiem to koszt blisko 690 milionów złotych. Obecnie projekt jest ukończony w 95 procentach, a główne prace planowane są do zakończenia pod koniec września. Zanim jednak obwodnica zostanie oddana do użytku, konieczne będzie uzyskanie odpowiednich zezwoleń.
Znaczenie obwodnicy dla regionu
Obwodnica Opatowa stanie się integralną częścią trasy ekspresowej S74, łączącej województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Z długością ponad 11,5 km, nowa trasa ominie miasto od południowego zachodu. Na skrzyżowaniach z istniejącymi drogami krajowymi nr 9 i nr 74 powstaną nowe ronda oraz węzły drogowe, które zapewnią lepszą komunikację z regionem.
Infrastruktura inżynieryjna
W ramach inwestycji powstanie 20 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady. Cała trasa będzie składać się z dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 9 o długości 5,1 km i ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Dodatkowo, trzykilometrowy łącznik na północ od miasta pozwoli na bezpośrednie połączenie z drogą krajową nr 74 w okolicy Adamowa, co uprości podróżowanie między Kielcami a Lublinem.