Łódź-Kielce: Pociąg Polregio nie osiągnie 160 km/h z powodu norm bezpieczeństwa

Łódź-Kielce: Pociąg Polregio nie osiągnie 160 km/h z powodu norm bezpieczeństwa

Podróż koleją między Łodzią a Kielcami to szczególne doświadczenie, które wzbudza wiele emocji wśród podróżnych. Choć infrastruktura pozwala na szybkie przemieszczenie, obecne realia nie wykorzystują w pełni tej możliwości. Dlaczego tak się dzieje i jakie są tego powody? Przyjrzyjmy się bliżej.

Innowacyjne pociągi na starych torach

Odkąd w grudniu ubiegłego roku Polregio, na zlecenie marszałka województwa świętokrzyskiego, uruchomiło bezpośrednią linię kolejową między Łodzią a Kielcami, podróżni mają możliwość korzystania z połączenia przez takie miasta jak Tomaszów Mazowiecki, Opoczno Południe i Włoszczowa Północ. Trasa częściowo przebiega przez Centralną Magistralę Kolejową (CMK), znaną z obsługi pociągów ekspresowych. Mimo to, prędkość pociągów daleka jest od maksymalnej.

Bezpieczeństwo jako priorytet

Choć CMK teoretycznie pozwala na prędkość do 160 km/h, Polregio ograniczyło ją do 130 km/h. Powodem jest brak aktywnego systemu ETCS na odcinku między Idzikowicami a Włoszczową Północ, co wymusza na przewoźniku takie działanie ze względów bezpieczeństwa. Wewnętrzne regulacje operatora mają na celu zapewnienie jak najwyższych standardów bezpieczeństwa dla pasażerów.

Różnice między operatorami

Inni przewoźnicy korzystający z CMK nie są zmuszeni do takiego ograniczenia, dzięki czemu mogą skrócić czas podróży o około 10 minut na odcinku między Opocznem Południe a Włoszczową Północ. To pokazuje, jak różne podejście do przepisów może wpływać na czas podróży poszczególnych linii.

Codzienne połączenia

Dla mieszkańców Łodzi i Kielc, podróż pociągiem Polregio trwa prawie trzy godziny. W trakcie dni roboczych to jedyna bezpośrednia opcja, co czyni ją nieocenioną dla osób podróżujących między tymi miastami. W weekendy oferta jest poszerzona o połączenia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które obsługują trasę przez Tomaszów Mazowiecki i Końskie.

Wsparcie i perspektywy rozwoju

Brak finansowania przez Ministerstwo Infrastruktury wpływa na rozwój bezpośrednich tras kolejowych Łódź-Kielce. Wszystko wskazuje na to, że przyszłość tych połączeń zależy głównie od regionalnych władz i lokalnych przewoźników. To z kolei determinuje częstotliwość i jakość obsługi pasażerów.

Przykład trasy Łódź–Kielce ukazuje, jak skomplikowany może być proces zarządzania kolejowymi połączeniami w Polsce. Nawet przy zaawansowanej infrastrukturze, kwestie bezpieczeństwa i wewnętrzne regulacje są kluczowe przy podejmowaniu decyzji dotyczących prędkości podróży.