Elektryczne autobusy w Kielcach: Przetarg pod znakiem kontrowersji

Elektryczne autobusy w Kielcach: Przetarg pod znakiem kontrowersji

Kielce przygotowują się na przyjęcie nowoczesnych autobusów elektrycznych, które mają zrewolucjonizować transport publiczny w mieście. Pomimo że formalne oferty jeszcze nie zostały złożone, pojawiają się już pierwsze wyzwania. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) poszukuje firmy zdolnej do obsługi 24 nowych Solarisów Urbino Electric 12, które trafią do Kielc w połowie przyszłego roku. Proces przetargowy spotkał się jednak z krytyką ze strony potencjalnych wykonawców, którzy podnoszą kwestie dotyczące zasad uczciwej konkurencji.

Kontrowersje wokół przetargu

Przetarg obejmuje nie tylko obsługę autobusów, ale także infrastruktury ładowania, która zostanie zlokalizowana przy dworcu autobusowym. ZTM oczekuje na oferty do 2 września, ale już teraz dwie lokalne firmy transportowe – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie – zgłosiły swoje zastrzeżenia do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).

Główne punkty sporu

Dariusz Salwa, zastępca dyrektora ZTM, wskazuje, że odwołania dotyczą różnych kwestii, takich jak liczba linii autobusowych, wymogi techniczne czy lokalizacja bazy operacyjnej w granicach miasta. Dodatkowo, uwagi dotykają waloryzacji kosztów oraz wysokości kar umownych. ZTM analizuje obecnie te zastrzeżenia i przygotowuje odpowiedź na wypadek wszczęcia postępowania przez KIO.

Znaczenie lokalizacji bazy

Lokalizacja bazy transportowej jest kluczowa. ZTM wskazuje, że powinna znajdować się w Kielcach, co pozwoli na optymalizację kosztów związanych z zużyciem energii elektrycznej. Samorządy mogą korzystać z korzystniejszych taryf, co ma znaczenie przy dążeniu do minimalizacji nieproduktywnych kilometrów pokonywanych przez autobusy między miejscem ładowania a bazą operacyjną.

Terminy i wyzwania logistyczne

Terminy dostarczenia nowych pojazdów mogą ulec zmianie. Planowano, że autobusy pojawią się na ulicach Kielc na przełomie kwietnia i maja 2026 roku. Jednakże potencjalne opóźnienia mogą wynikać z uwag dotyczących harmonogramu świadczenia usług. Obecny termin rozpoczęcia obsługi wynosi pięć miesięcy od podpisania umowy, co niektórzy oferenci uznają za zbyt krótki okres. Proponują oni jego wydłużenie do 11 miesięcy, powołując się na doświadczenia z innych miast.

Przyszłość transportu w Kielcach

ZTM Kielce zamierza przekazać wykonawcy autobusy, co uzasadnia krótszy termin wdrożenia usług. W poprzednich przetargach, np. w 2023 roku, wymagano posiadania własnej bazy przy przekazywaniu autobusów z napędem diesla, a czas na rozpoczęcie obsługi wynosił trzy miesiące.

Nowe elektryczne autobusy zastąpią 24 obecnie eksploatowane pojazdy spalinowe. Całkowity koszt inwestycji, obejmujący zakup pojazdów i budowę stacji ładowania, przekroczy 80 mln zł, z czego znaczna część pochodzi z unijnego dofinansowania. Miasto Kielce wniesie wkład własny w wysokości 1,4 mln zł, co czyni ten projekt znaczącym krokiem w kierunku ekologicznego transportu miejskiego.