Kielce wprowadzają nową erę zeroemisyjnego transportu z Mercedesem eCitaro K w przetargu na pięć autobusów MIDI

Kielce wprowadzają nową erę zeroemisyjnego transportu z Mercedesem eCitaro K w przetargu na pięć autobusów MIDI

W Kielcach miało miejsce ważne wydarzenie dla transportu publicznego – premierowe wprowadzenie autobusu Mercedes eCitaro K w Polsce. W ramach tego projektu, Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach planuje zakup pięciu nowoczesnych pojazdów typu MIDI.

Nowoczesna flota i infrastruktura ładowania

21 sierpnia 2025 roku był kluczowym dniem dla kieleckiego transportu miejskiego. Tego dnia rozpatrzono oferty na projekt „Zeroemisyjny transport publiczny w centrum Kielc – zakup taboru wraz z infrastrukturą ładowania”. Celem jest modernizacja floty autobusowej oraz inwestycja w rozwój zeroemisyjnego transportu w sercu miasta.

Choć do przetargu zgłoszono tylko jedną ofertę – od Daimler Buses Polska – projekt jest współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego 2021-2027, co podkreśla jego znaczenie dla regionu.

Charakterystyka autobusów elektrycznych

Zamówienie obejmuje zakup pięciu autobusów klasy I MIDI, które będą wyposażone w nowoczesne systemy ładowania. Pojazdy mają być przystosowane do miejskiego ruchu dzięki trzem parom drzwi w układzie 2-2-2 oraz bateriom o pojemności co najmniej 320 kWh. Dodatkowo, planowane jest wdrożenie zaawansowanych systemów informacyjnych i bezpieczeństwa zgodnych z międzynarodowymi standardami.

Inwestycja ma na celu nie tylko unowocześnienie floty, ale także redukcję emisji spalin i hałasu w centrum Kielc, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców.

Przegląd ofert przetargowych

Ostateczne otwarcie ofert miało miejsce 21 sierpnia 2025 roku o godzinie 11:30. Daimler Buses Polska, z siedzibą w Wolicy, złożył jedyną propozycję, wycenioną na 23.438.905,83 PLN brutto. To przekracza budżet zamawiającego o ponad 6 milionów PLN, który wynosił 17.000.000 PLN brutto.

Decyzja o ewentualnym unieważnieniu przetargu lub jego kontynuacji będzie zależała od analizy finansowej i przetargowych kryteriów oceny, które obejmują cenę (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (26%), termin dostawy (4%) oraz warunki gwarancji (10%).

Szczegóły techniczne oferty

Autobusy oferowane przez Daimlera wyróżniają się zaawansowaną technologią. Posiadają elektryczną oś napędową z silnikami umieszczonymi w piastach kół oraz baterie z deklarowanym zużyciem energii na poziomie 0,79 kWh/km. Karoseria wykonana z profili stalowych o wysokiej wytrzymałości jest zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy.

Podwozie wyróżnia się niezależnym zawieszeniem przednim oraz modułowym poszyciem bocznym, które ułatwia ewentualne naprawy. Wnętrze pojazdu zaplanowano z myślą o ergonomii, z wieżową zabudową w tylnej części.

Daimler oferuje 5-letnią gwarancję na cały pojazd oraz zobowiązuje się do dostarczenia autobusów w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy.